اینستاگرام آپارات یوتیوب

قانون 60-30-10

دوشنبه, 2 خرداد 1401
0 دیدگاه 353 بازدید

قانون 10 30 60 چیست؟

این قانون در اصل یکی از اصول طراحی داخلی محیط اداری و مسکونی است. بوسیله این روش میتوان یکنواختی و یا عدم تقارن در استفاده رنگ ها را کنترل کرد. به عبارت دیگر با داشتن اصول خاص و درصد مشخص رنگ هایی که هم  خوانی داشته و مکمل هم میباشند میتوان جذابیت دو چندانی به محیط و دکوراسیون داخلی بخشید. اگر رنگ ها با درصد هایی بکار روند که هم خوانی نداشته باشند باعث یکنواختی و یا دلزدگی میشوند و نمیتوان برای بلند مدت حس آرامش در محیط مورد نظر ایجاد کرد. بکارگیری بیش از حد رنگ خنثی و یا رنگ جیغ و گرم میتواند ایجاد اضطراب کند و کارایی افراد در محیط مد نظر را کاهش دهد. با توجه به آنکه رنگ ها بر امواج مغزی اثر بسزایی دارند توجه به اصول بکار گیری رنگ ها علاوه بر طراحی لوازم بکار رفته نکته بسیار مهمی خواهد بود.

 

اصول طراحی و استفاده از رنگ ها در این روش:

60 درصد: در این قانون بیشترین درصد(60درصد) است که رنگ اصلی و غالب دکوراسیون شما را تشکیل میدهد. برای مثال برای دیوار ،کف و وسایل بزرگ از این رنگ استفاده میشود به عبارتی این رنگ، رنگ اصلی و بک گراند رنگ دکوراسیون شما را تشکیل میدهد و رنگ اولیه است.

30درصد:  رنگ ثانویه، 30درصد رنگ لوازم دکوراسیون را تشکیل میدهد. به عبات دیگر باید 30 درصد کل دکوراسیون به این رنگ انتخاب شوند. این رنگ باید علاوه بر مکمل بودن خیلی نزدیک به رنگ اصلی اما در عین حال قابل تشخص باشد. از این رنگ برای صندلی، پرده و ... استفاده میشود.

10درصد: در نهایت ده درصد لوازم دکوراسیون و رنگ های بکار رفته در طراحی مورد نظر شما برای مثال برای لوازم دکوری، رنگی است که در سطح سوم برای طراحی داخلی انتخاب میشود این رنگ، رنگ شاخص و قابل تشخیص است و علاوه بر هم خوانی با دو رنگ دیگر باعت جلوه دو چندان محیط میشود برای مثال رنگ گرم و یا رنگ سبز(گل و گیاه) برای ایجاد حس صمیمیت  در محیط شامل این ده درصد میشود.

نمونه ترکیب رنگ هایی که قابل استفاده هستند:

رنگ غالب آبی تیره + رنگ ثانویه (۳۰%): قهوه ای + رنگ شاخص(۱۰%): سفید یا کرم

رنگ غالب سبز+ رنگ ثانویه آبی + رنگ شاخص زرد

رنگ غالب سفید + رنگ ثانویه خاکستری + قرمز

رنگ غالب زرد +  سبز + رنگ شاخص سفید

رنگ غالب قهوه ای طلایی + رنگ ثانویه قهوه ای تیره + رنگ شاخص سیاه

رنگ غالب آبی + رنگ ثانویه صورتی + رنگ شاخص سفید

رنگ غالب بنفش کم رنگ + رنگ ثانویه سفید + رنگ شاخص آبی تیره

رنگ غالب سبز + رنگ ثانویه سفید + رنگ شاخص سیاه

رنگ غالب خاکستری + رنگ ثانویه سفید + رنگ شاخص زرد

رنگ غالب هلویی + رنگ ثانویه زرد + رنگ شاخص قهوه ای

 

 

نکات خاص در مورد اصل 10-30-60:

در این قانون میتوانید از طیف های رنگ یک رنگ مشخص استفاده کنید اما این رنگ ها باید قابل تشخیص باشند و با تنالیته رنگ معینی از روشن به تیره (جهت بزرگ تر شدن فضا) استفاده شوند.

میتوانید از دو رنگ با درصد 50 برای طراحی داخلی استفاده کنید. البته این کار میتواند ایجاد یکنواختی در محیط کند و بهترین کار استفاده از طیف یک رنگ خاص است. یک رنگ شاخص با درصد پایین میتواند دکوراسیون داخلی را کاملا دگرگون سازد.

به عبارت دیگر روش های مختلفی وجود دارد که به طراحی محیط ، انسجام دهد. از بین این روش ها قوانینی تعریف میشوند که بر حسب سلیقه انعطاف پذیر بوده ولی نیاز به رعایت اصل اعتدال دارند. یکی از این روش ها قانون 60-30-10 است که اصول معینی را برای بکار گیری رنگ ها تعریف میکند و بر بکارگیری رنگ های مکمل تاکید دارد.

اشتراک گذاری :

نظرات 0

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد