اینستاگرام آپارات یوتیوب

انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

چهارشنبه, 15 تیر 1401
0 دیدگاه 553 بازدید

انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

برای طراحی داخلی میتوان از سبک های مختلفی استفاده کرد از بین این طراحی ها میتوان به موراد زیر اشاره کرد.

سبک مدرن

سبک مینیمال

سبک ترنزیشنال

سبک ساحلی

سنتی یک منطقه(مثلا ایرانی)

سبک روستیک

سبک بوهمیان

سبک صنعتی

سبک های طراحی میتوانند در مرور زمان دچار تغییرات شوند و یا در بازه ای محبوب و در بازه زمانی دیگر دارای محبوبیت کمتری باشند. شباهت بسیاری بین سبک های طراحی وجود دارد که میتواند منجر به شناخت نادرست و تشخیص جابجای سبک ها شود. البته که بر حسب سلیقه میتوان این سبک ها را با هم تلفیق کرد اما بهتر است از هر سبک شناخت دقیق و درستی داشته باشیم تا عناصر اصلی این سبک ها را به جا بکاربریم.

سبک مدرن

این سبک طراحی که در دهه 20 الی50میلادی رواج پیدا کرد همزمان با کوچیک شدن منازل محبوبیت دو چندان یافت در این طراحی بر سادگی و بکارگیری وسایل کم، رنگ های روشن و نقش مکمل بودن المان ها از ویژگی های بارز بشمار میروند. در این طراحی میتواند از عناصر شیشه، چوب، فلز و استیل استفاده کرد،شایان ذکر است که رنگ های مونوکروم به فضا حس باز بودن میدهند.

در این سبک استفاده از کاغذ دیواری های شلوغ و طرح دار جایگاهی در طراحی نداشته و رنگ دیوار ها اغلب به رنگ های خنثی و یا سفید و طوسی انتخاب میشوند. خط های صاف و بکار نبردن منحنی در طراحی یکی از خصیصه های اصلی در این روش بشمار میروند. در این سبک طراحی تا حد امکان از شلوغ کاری در هر بخشی پرهیز میشود همانطور که اشاره شد این سبک روشی برای دکور کردن خانه های کوچیک است و لازم است در طراحی این منازل و یا محیط اداری کوچک از رنگ های خنثی استفاده کرد و رنگ هایی مانند رنگ زرد از جمله رنگ های ثانویه شناخته میشوند.

سبک طراحی مینیمال

این سبک شباهت و همپوشانی بالایی با سبک مدرن دارد و در این سبک نیز استفاده از پالت رنگی خنثی و لوازم ساده و بدون زرق و برق شاخصه اصلی بشمار میروند. این سبک تداعی کننده ی معنای عبارت مینیمال به معنی سادگی است. در این روش از تضاد رنگ ها استفاده میشود به عبارت دیگر با توجه به آنکه رنگ غالب در این طراحی سفید است در کنار رنگ متضاد خود یعنی مشکی استفاده میشود. در این سبک نیز دیوار های ساده ازجمله شاخصه های اصلی بشمار میروند. استفاده از پرده های ساده و نازک و استفاده حداکثری از نور و پنجره های عریض، لوستر های ساده و استفاده حداقلی از لوستر و جایگزین کردن هالوژن و نور های تزیینی از ویژگی های دیگر این سبک هستند.

سبک ترنزیشنال

این سبک که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است تعادلی میان سبک سنتی و سبک مدرن بشمار میرود. در این سبک که یک سبک ترکیبی است عناصر هر دو سبک سنتی و مدرن در کنار هم به چشم میخورند به عبارتی میتوان پالت های رنگی خنثی را در کنار مبلمان مخملی اما ساده و شیک استفاده کرد. این سبک در عین شیک ومدرن بودن دارای حس صمیمیت در طراحی سنتی میباشد. در این سبک گچ بری، شومینه و خطوط صاف ومنحنی با یک تعادل خاص و حساب شده در کنار یکدیگر استفاده میشوند. پس با توجه به ازادی عمل در انتخاب عناصر دکورسیون در این روش، این روش توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

سبک ساحلی

همانطور که از اسم این سبک پیداست در این سبک طراحی از مناطق ساحلی الهام گرفته شده است و رنگ های ساحلی مانند آبی، سبز اقیانوسی، بژ، سفید، کرم و ... استفاده میشود. به عبارت دیگر رنگ های خنثی با رنگ های سرد دریایی و رنگ های گرم مانند قهوه ای سوخته و لوازم چوبی ترکیب میشوند. در این سبک نور گیری سراسری و پنجره های بزرگ از المان های اصلی به شمار میرود و میتوان برای از بین بردن یکنواختی از طرح های هاوایی برای کوسن و لوازم تزیینی کوچک با رعایت اعتدال استفاده کرد.

سنتی یک منطقه(مثلا ایرانی)

 

در این سبک ها با توجه به المان هایی که شاخصه ی یک کشور یا منطقه بومی خاص است طراحی انجام میشود. برای مثال در سبک های رومی و یونانی از مجسمه ها، گچ کاری و آینه کاری های باستانی و سلطنتی میتوان استفاده کرد یا در روش سنتی ایرانی فرش، گلیم، طرح های رنگارنگ با رنگ قرمز قالب و یا استفاده از سنگ های مرمر، رنگ آبی، ارغوانی و مشابه استفاده کرد.

 

سبک روستیک

عبارت راستیک یا روستیک از کلمه یونانی بر گرفته شده  وبه معنای روستایی است. در این سبک استفاده از چوب و سنگ های نامتقارن صیقل داده نشده ، شومینه، نورگیری با پنجره های عریض و عناصر طبیعت به چشم میخورد. در های کشویی چوبی و ایجاد زدگی های تزینی و رنگ کاری هایی مشابه خانه های روستایی، تراس و بالکن با کف پارکت چوبی و صندلی های ساده تاشو راحتی در آن تداعی کننده حس خانه های روستایی است. دیوار های پنلی و دیوارکوب های خاص سنتی که بیشتر در کانادا و ایالات متحده و در حاشیه شهر به چشم میخورد نیز در این سبک کاربرد دارد. سقف ها اکثرا چوبی بوده و شیوانی طراحی میشوند. استفاده از پوست حیوانات به جای فرش های سنتی، ظروف سنگی و فلزات جلا نخورده و غیر براق نیز از جمله دیگر شاخصه های این سبک طراحی هستند.

 

سبک بوهمیان

بوهم سرزمینی بوده است که در گذشته محل سکونت کولی ها بوده است در حال حاضر در بخش غربی جمهوری چک قرار دارد. در این سبک میتوان حس تنوع، صمیمیت ، لوازم تزیینی پر طرح مانند لباس کولی ها را دید. لوازم چوبی فرش هایی از جنس گلیم در این طراحی به چشم میخورد کولی ها اهل سفرند و این سبک بیشتر مورد علاقه افرادی است که سوقات های سنتی زیادی را از سراسر جهان جمع آوری میکنند و تنوع و حس زندگی در چهره آنها موج میزند. در این روش استفاده از رنگ های متنوع، کوسن های رنگارنگ، المان های چوبی، ساز های خاص، تخت های دارای سایبان، صندلی های عثمانی، یوارکوب ها اغلب از جنس مکرومه، گل و گیاه های رونده و... به چشم میخورد.

سبک صنعتی

در این روش از وسایل تزیینی خاص سفارشی استفاده میشود برای مثال دیوار کوب های چرخ دنده ای و یا فلز صیقل داده نشده، رنگ های نامتقارن این حس را القا میکنند که شما وارد یک کارگاه بسیار تمیز شده اید. در این روش بیشتر از فلزات استفاده میشود و رنگ چوب هم ماننده فلزات زنگ زده به نظر میرسد. رنگ ها اغلب مشکی و تیره هستند و چیدمان علاوه بر شلوغی دارای نظم خاصی است. این سبک در دهه 90 میلادی علاقه مندان زیادی پیدا کرد و تا کنون نیز مورد توجه جوانان بسیاری قرار گرفته است. کف پوش ها در این سبک بتنی و یا رنگ و طرح بتن انتخاب میشوند.

علاوه بر سبک های معرفی شده سبک های بسیاری وجود دارند که میتوان برای طراحی دکوراسیون داخلی از آنها استفاده کرد که چند مورد از این سبک ها که بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند در مقاله فوق معرفی شده اند.

اشتراک گذاری :

نظرات 0

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد