اینستاگرام آپارات یوتیوب

اثر دکوراسیون بر روحیه افراد

ﺳﻪشنبه, 1 شهریور 1401
0 دیدگاه 507 بازدید

دکوراسیون داخلی به عنوان یک هنر در سراسر جهان شناخته شده است. زندگی شخصی، روحیات ، علایق و شرایط مادی همه وهمه در دکوراسیون داخلی منازل افراد اثر گذار است به عبارت دیگر دکوراسیون منازل افراد نمودی از روحیات درونی و نیز شرایط مادی انها است. بر خلاف گذشته، امروزه عوامل اثر گذار بر روان افراد اهمیت بسزایی یافته است زیرا اثر روان افراد بر شرایط فیزیکی، کارایی و روابط آنها و در نتیجه بازدهی جامعه تایید شده است. با توجه به قرارگیری افراد در محیط چه کاری و چه منازل مسکونی لازم است اثر دکوراسیون بر روان افراد نادیده گرفته نشود. با توجه به این موضوع لازم است به المان های خاصی در طراحی دکوراسیون داخلی توجه بیشتری شود از جمله این موارد میتوان به رنگ، چیدمان، انتخاب لوازم در دکوراسیون، نور پردازی، استفاده از گیاهان  و ... اشاره کرد.

 

اثر روانی رنگ ها بر افراد

قرمز

قرمز جز رنگ هایی است که علاقه مندان زیادی دارد اما این رنگ علاوه بر گرم بودن  و ایجاد حس قدرت، علاقه، اعتماد به نفس و ... برای محیط هایی که لازم است افراد برای مدت زیادی در آنها بمانند مانند اتاق انتظار یا اماکنی که افراد از حضور در آنها دچار اضطراب میشوند مانند بیمارستان و درمانگاه چندان مناسب به نظر نمیرسد. این رنگ روی ضربان قلب اثر میگذارد و با ایجاد حس هیجان در افراد برای اتاق های فرار، اتاق بازی، شهر بازی سربسته و نیز به صورت ملایم و ترکیب با رنگ سفید برای سالن اجتماعات مناسب به نظر میرسد.

 زرد

این رنگ با القای حس خوش بینی، انرژی و تلقین رنگ خورشید و نور در افراد حس تازگی ایجاد میکند اما بر اساس تحقیقات برخی افراد این رنگ را عبوس و بد شگون نامیده اند هر چند این موضوع به خلقیات و یا خرافات جغرافیایی و مذهبی باز میگردد نمیتواند از جذابیت های رنگ زرد بکاهد. این رنگ برای فضای اتاق خواب و مطالعه که نیاز به آرامش و تمرکز و یا القای تاریکی جهت استراحت و خوابیدن را دارند پیشنهاد نمیشود اما برای بستنی فروشی و دسر فروشی و شیرینی پزی و یا کافه و رستوران ها در حد بسیار ملایم و ترکیبی توصیه میشود زیرا علاوه بر تازگی، القای طعم شیرینی در ذهنیت افراد دارد.

سبز

اگر دقت کرده باشید لباس افراد در اتاق عمل اغلب سبز، آبی و یا سبز آبی است زیرا این رنگ القای رنگ آرامش میکند. رنگ سبز تداعی کننده حضور در طبیعت است. و ایجاد آرامش میکند و برای کاهش اضطراب بهترین گزینه به نظر میرسد علاوه بر آن این رنگ با هر رنگی ترکیب شود جذابیت  دو چندان به آن میدهد.

آبی

همانطور که هر رنگ با توجه به نماد فیزیکی وطبیعی آن برای مثال گل و گیاه و یا آسمان و دریا و ماسه و... ذهنیت روانی برای افراد ایجاد میکنند رنگ آبی نیز حس سکوت، آرامش، صداقت، پاکی و... را  تداعی میکند. این رنگ برای اتاق افراد پر جنب و جوش و استرسی مناسب است البته باید آبی اسمانی بسیار روشن انتخاب شود و نه آبی تیره و یا نوع دیگری از کالیته های رنگی رنگ آبی. این رنگ برای کودکان دارای اعتماد به نفس پایین و یا افسردگی مناسب نیست و بهتر است با رنگ گردم ترکیب شود تا حس سر زندگی ایجاد کند اما رنگ مناسبی برای افراد دارایی اضطراب و حسیاسیت های فکری است.

بنفش

رنگ بنفش در مدیتیشن نقش بسزایی دارد و نور مقدس و ارامش بخشی شناخته میشود. این رنگ بر روی چاکراها اثر میکند و ایجاد حس عشق کرده و منجربه کاهش وسواس و فکر های منفی میشود و اغلب برای درمان بیمارانی که از وسواس شدید رنج میبرند استفاده میشود. این رنگ با طیف کمرنگ در اتاق خواب و مطالعه کاربرد دارد.

 

نارنجی

این رنگ که از رنگ های گرم به شمار میرود در افزایش اشتها اثر مثبت دارد بنابر این در کافه ها و رستوران ها و اغلب غذاخوری ها با ترکیب رنگ شکلاتی به چشم میخورد. با توجه به آنکه این رنگ ترکیب رنگ زرد و قرمز است خواص هر دو این رنگ ها را باهم دارد.

 سیاه و سفید

این دو رنگ اغلب مکمل یکدیگر شناخته میشوند. به تنهایی به کارگرفتن هر کدام از این رنگ ها بصورت تنالیته کمرنگ و پررنگ مثلا مشکی طوسی ذغالی و ...و یا ترکیبی از رنگ سیاه و سفید از جذابیت خاصی برخوردار است. در دکوراسیون صنعتی از تنالیته رنگ مشکی و طوسی استفاده زیادی میشود و اغلب رنگ ها به رنگ تیر آهن و فلز هستند. استفاده از این دو رنگ باید محتاطانه و بر اساس سلیقه و نوع طراحی فضا در نظر گرفته شود.

نور

نور طبیعی در طراحی داخلی از اهمیت بالایی بر خوردار است زیرا نور گیر بودن بر اساس کاربرد محیط مورد نطر در طراحی دکوراسیون و کارامد بودن آن اثر گذار است. نور میتواند شرقی-غربی -شمالی-جنوبی یا نور مصنوعی باشد. فضا های شمالی اغلب دریافت نور کمی دارند بر خلاف فضاهای جنوبی که نورگیری خوبی دارند. منازل شرقی و غربی در دو حالت طلوع و غروب خورشید نورگیری بالایی دارند و لازم است در خرید این منازل این نکته مد نظر قرار گرفته شود.

علاوه بر آن در صورت امکان در طراحی داخلی و معماری منازل بهتر است به نورگیر بودن هر بخش از منزل در نقشه کشی توجه گردد برای مثال آشپزخانه و نشیمن به نورگیری بیشتر نیاز دارند تا اتاق های خواب پس بهتر است در محلی تعبیه شوند که نورگیری حداکثری وجود دارد. نور میتواند باعث حس شادابی و سرزندگی در افراد شود در مقابل نور مصنوعی باعث ایجاد حس افسردگی میشود پس توجه به نور گیر بودن میتواند در روان  و ساعت بدن افراد نیز اثر گذار باشد.

مبلمان

عامل دیگر مبلمان و استفاده  از گل و گیاه و لوازم خانگی نو و باب میل افراد است. علاوه بر رنگ  لوازم دکوراسیون، نوع طراحی دکوراسیون و زوایا و شکل ظاهری آنها در روان افراد اثر گذاراست لوازم قدیمی باعث میشوند حس رخوت و انرژی منفی و ساکن محیط بر روان افراد اثر منفی داشته باشد. پس لازم است از المان های جذاب و باب میل افراد در اماکن مربوطه استفاده گردد.

عوامل زیادی در روان و روحیه افراد اثر گذارند که بخشی از اصول طراحی دکوراسیون شناخته میشوند اثر دکوراسیون بر روان افراد با توجه به آنکه افراد اغلب در یک محیط بسته به سر میبرند بسیار حایز اهمیت است.

اشتراک گذاری :

نظرات 0

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد