اینستاگرام آپارات یوتیوب

مبلمان ارگونومیک

دوشنبه, 7 شهریور 1401
0 دیدگاه 753 بازدید

مبلمان اداری ارگونومیک چیست

مبلمانی که با فیزیک بدنی انسان سازگار باشند اصطلاحا ارگونومیک نامیده میشوند. با توجه به آنکه سلامت فیزیکی افراد در عملکرد آنها موثر است و بر روی میزان کارایی انها تاثیر بسزایی میگذارد لازم است به استاندارد بودن لوازم اداری اعم از میز، صندلی و ... توجه شود. علاوه بر دکوراسیون اداری با توجه به گذراندن زمان طولانی در محیط مسکونی رعایت استاندارد مبلمان امری ضروری است.

صندلی اداری باید به گونه ای طراحی شود که قابل تنظیم برای قد کارکنان باشد ومتحرک باشد و مورد دیگر طراحی اصولی است که بتواند شکل s ستون فقرات را حفظ کند تا منجر به بیماری های مرتبط با گردن و کمر نشود. همانطور که اشاره شد قد صندلی باید قابل تنظیم باشد تا نیازی به خم شدن یا زاویه غیر متعارف بدن برای دسترسی به میز نباشد. ابعاد میز باید به گونه ای طراحی و در نظر گرفته شود که پاها به راحتی زیر میز قرار گیرد و مناسب قد افراد بلند و کوتاه باشد و علاوه بر زیبایی کارامد بوده و به اندازه کافی امکان تحرک برای فردی که از آن استفاده میکند را داشته باشد. میز علاوه بر راحتی باید به میزان لازم جادار و نیز دارای فایل باشد تا امکان دسترسی به لوازم مورد نیاز فراهم و همه چیز در دسترس باشد.

به عبارت دیگر مبلمان ارگونومیک دارای شاخصه های اصلی زیر میباشند:

قابلیت تنظیم شیب پشتی

قابلیت تنظیم ارتفاع

مناسب با فرم اس کمر

بازوهای صندلی قابل تنظیم شدن باشد

ارتفاع و عرض استاندارد داشته باشد

جنس مناسب (خیلی گرم نباشد و یا سر نباشد که نشستن را دشوار کند )

رعایت موارد استاندارد و در نظر گرفتن زیبایی و راحتی به صورت هم زمان از مولفه های اصلی مبلمان ارگونومیک به شمار میرود. این مبلمان با افزایش راحتی افراد و کاهش مشکلات فیزیکی ناشی از نشستن نامتناسب بلند مدت، کارایی و بازدهی افراد را چند برابر میکنند علاوه بر آن ضامن ارامش افراد نیز میباشند.

اشتراک گذاری :

نظرات 0

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد