اینستاگرام آپارات یوتیوب

معرفی خصوصیات روف گاردن

ﺳﻪشنبه, 22 شهریور 1401
0 دیدگاه 671 بازدید

معرفی خصوصیات روف گاردن 

روف گاردن فضای سبزی است که به صورت متمرکز یا پراکنده و یا گسترده در سطح بام ساختمان هاو یا منازل ویلایی به چشم میخورد. بام سبز میتواند علاوه بر تبدیل ساختمان و محل مسکونی به یک منبع تسویه کننده هوا و کاهش دی اکسید کربن و ایجاد هوای مطبوع، نمای زیبایی به ساختمان دهد و برای عابرین نیز ایجاد حس طراوت کند. از مزایای دیگر آن میتوان به ایجاد عایق طبیعی برای ساختمان اشاره کرد مطالعات نشان میدهد تا 30 دصد نیاز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی با استفاده از روف گاردن کاهش میابد.

برای ایجاد فضای سبز روف گاردن لازم است پیش از هر اقدامی زیرسازی و عایق کاری لازم صورت پذیرد. اصولا برای انتخاب گیاهان لازم است از گیاهان با ریشه کوتاه استفاده کرد. اما در صورتی که روف گاردن متمرکز باشد گیاهان با ریشه بلند 30سانتی نیز قابل کشت هستند.

روف گاردن ها با توجه به زیرسازی، کف پوش و گیاهان کشت شده در سه مرتبه  A-B-C    قرار میگیرند. این کف پوش ها میتوانند سنگ و موزاییک، ترموود و یا ترموود پلکانی باشد. علاوه بر کف پوش استفاده از وسایل زینتی مانند آلاچیق، تاب تزیینی، نورکاری و نماسازی، آب نما، پل و جنس آن نیز در تعیین کلاس روف گاردن اهمیت دارد.

برای شروع ایجاد فضای سبز روف گاردن لازم است 4لایه زیرسازی صورت پذیرد که شامل کف سازی، آب بندی، لایه ضد ریشه، لایه محافظ برای دو لایه قبل میباشد. و بهتر است نکاتی مانند انتخاب گیاهان بومی، استفاده حداقل از کود و آفت کش، آزمایش مصالح و استفاده از مصالح قابل دسترس جهت تعمیرات و... مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر آنکه بودجه تعیین کننده کلاس یک روف گاردن، گیاهان و مصالح بکاررفته شده در آن میباشد، توجه به اقلیم برای انتخاب مصالح و افزایش عمر مفید روف گاردن اهمییت خاصی دارد. همیشه سبز بودن یکی از مولفه های اصلی برای روف گاردن بشمار میرود. انتخاب گیاهان مقاوم که  قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید به آنها آسیب نمیرساند و انتخاب گیاهان محلی از این رو اهمیت میابد. از طرف دیگر لازم است گیاهان خیلی سنگین نباشند استفاده از بوته های کوتاه،سبک و همیشه سبز گزینه مناسبی به شمار میرود.

استفاده از آب نما باعث خنک شدن محیط در تابستان میشود. علاوه بر اب نما ها ی آزاد میتوان از پل شیشه ای روی جوب آب های فانتزی مصنوعی برای ایجاد حس آرامش و جذابیت روف گاردن استفاده کرد. در صورت بکا بردن شیشه لازم است شیشه ها سکوریت و نشکن باشند و محیطی در نظر گرفته شود که برای بازی کودکان خردسال نیز ایمن باشد.

استفاده از دیوار به جای فنس های فلزی باز گزینه مناسب تری است زیرا علاوه بر کاهش دید و خصوصی سازی محیط ایجاد دیوار بالاتر از قد کودکان خرد سال امنیت لازم برای خردسالان را تامین میکند.

یکی از شیوه های ابیاری روف گاردن ابیاری کنش پذیر است در این نوع آبیاری بیشتر آب به صورت روان آب تخلیه میشود بنابر این از یک بستر جذب آب مانند مخازن منبسط خاک رس و یا الیاف پروپیلین استفاده میشود تا آب را محصور کند این آب در صورت نیاز مصرف میگردد در این روش گیاهان نیاز مداوم به آبیاری ندارند خصوصا اگر گیاهان مقاوم به خشکی استفاده شده  باشند.

ابیاری اصولا به صورت قطره ای یا بارانی استفاده میشود و لازم است به علت اهمیت زیبایی، تا حد امکان سیستم آبیاری، سیم و کابل، چراغ و لوازم جانبی و مشابه که زیبایی ظاهری را کاهش میدهند را دور از دیدرس و پنهان نصب کرد. آلاچیق و سایبان از نکات بسیار مهم در طراحی روف گاردن بشمار میرود زیرا در صورت نداشتن سایبان، روف گاردن عملا در تابستان بلا استفاده خواهد بود حتی در صورت تعبیه شدن آب نمای خنک کننده ، آب پاش ها و نیز استخر، وجود سایبان ضروری خواهد بود.

باغ معلق بابل که از عجایب هفتگانه جهان به شمار میرود اولین نمونه بکارگیری روف گاردن تاریخی و معروف معرفی شده است این باغ معلق که به سال 600پیش از میلاد بر میگردد پیشکش پادشاه بابل به عروس ایرانی خود بوده است که از زندگی در فلات خشک بابل اندوهگین بوده است.

اشتراک گذاری :

نظرات 0

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد